Tijdlijn van het project

Mei 2013

Het begon toen ik van mijn vriend Theo onderdelen kreeg voor de treincabine. Die zelfde dag nog begon ik te plannen en een paar dagen later was ik aan het bouwen. Ik bouwde de basis van de treincabine op, eerst planken op de grond schroeven, en vervolgens een contructie maken van balken. Ook maakte ik een voet voor de rijcontroller, en plaatste deze daarop. Ik maakte daarna een plank, waarop ik het meterpaneel en ATB-paneel monteerde. Een paar dagen later kreeg ik een schakelkast, welke ik dezelfde dag nog had geïnstalleerd. Ook had ik een 2 kabels met 25 aders tussen de schakelkast en de treincabine aangelegd. Later maakte ik het rechtergedeelte van de treincabine, waarop de remkraan hoort.

Juni 2013

Ik begon deze maand met het maken van de voetenplank van de treincabine. Hierop worden in de toekomst nog een dodemanspedaal en 2 tyfoonpedalen gemonteerd. Op de plank daarboven worden nog een kachel en een kogelkraan op voor het ontkoppelen van het treinstel gemonteerd. Ook installeerde ik een TL-buis boven de treincabine, om het bouwen wat makkelijker te maken.

Een aantal dagen later monteerde ik een transformator in de schakelkast, waarop allerlei onderdelen van de treincabine worden aangesloten, zoals de meldlampen en signalen. Daarna maakte ik de dienstregelinghouder uit hout. Hier komen nog later lampjes op. Ook had ik hier en daar gewerkt aan de afwerking van de treincabine.

Juli 2013

Ik begon deze maand met het monteren van een plank in de schakelkast, waarop alle besturingsonderdelen gemonteerd zouden gaan worden. Ook had ik deze maand veel nagedacht over de aansturing van de treincabine, hoe ik de onderdelen zou gaan aansluiten op de Arduino. Verder weinig uitgevoerd vanwege de vakantie.

Augustus 2013

Op de 8e maakte ik lampjes op de dienstregelinghouder. Om het licht van de lampjes te richten maakte ik van PVC dakgoot een afschermkap om de lampjes. Ook sloot ik deze aan op de 24 volt transformator via een knopje waarmee de lampjes worden bedient. Na de dienstregelinghouder afgemaakt te hebben werkte ik mijn treincabine helemaal af zodat deze gereed was voor verf. Daarna verfde ik de treincabine kiezelgrijs, met een bijzonder mooi resultaat. Na alles gemonteerd te hebben, bleek er nog een zwarte rand boven het meterpaneel te horen. Deze had ik aan het einde van de maand even gespoten.

September 2013

In september was veel werk verzet. Ik begon met het aansluiten van alle schakelaars op de Arduino. Daarvoor had ik eerst een printplaatje gesoldeerd met pull-up weerstanden voor alle schakelaars. Vervolgens begon ik met het aansluiten van de schakelaars op de Arduino. De schakelaars allemaal parallel aangesloten op de 5V uitgang van de Arduino, en de andere pool van elke schakelaar aangesloten op een ingang op het gesoldeerde printplaatje. Ook sloot ik de meters aan op uitgangen van de Arduino met weerstanden ertussen.

Deze maand kwam ik ook een verzamelaar van treinonderdelen tegen op marktplaats, en die had ik even een lijstje gestuurd met onderdelen die ik nodig had. Daar had hij een aantal van liggen, en aan het einde van de maand ging ik even bij hem langs om de onderdelen van hem over te nemen. Deze onderdelen had ik direct geïnstalleerd in mijn treincabine.